Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Archi-przygody. O edukacji i architekturze jutra

Archi-przygody. O edukacji i architekturze jutra

Martyna Matwiejuk 23 stycznia 2021
Archi-przygody. O edukacji i architekturze jutra

Budowanie wrażliwości na estetykę i funkcjonalność otoczenia oraz rozwój umiejętności manualnych to tylko niektóre z celów Archi-przygód, projektu Narodowego Centrum Kultury stworzonego z myślą o najmłodszych. W Audycjach Kulturalnych pytamy o znaczenie edukacji architektonicznej i rozwiązania, które kształtują architekturę przyszłości.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Już od kilku lat dzięki Archi-przygodom dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniowie klas podstawowych odkrywają zagadnienia związane z ich najbliższym otoczeniem. Opracowane scenariusze zajęć zawierają propozycje wielu aktywności ruchowo-manualnych, a także pomysły na dyskusje z najmłodszymi. Lekcje współprowadzone są przez nauczyciela i architekta. Szczegóły projektu zdradza jego koordynatorka i współtwórczyni – Paulina Niemczyk.

Do 7 lutego 2021 r. trwa nabór architektów do tegorocznej odsłony projektu.

Rozmawiamy też z młodymi architektami – Gabrielą Chechłacz oraz Mateuszem Potempskim, który dodatkowo jest współtwórcą programu. Pytamy ich dlaczego warto rozmawiać z dziećmi o architekturze i w jaki sposób użytkownicy przestrzeni mogą wpływać na jej kształt. Czemu w „erze antropocenu” liczy się każde rozwiązanie umożliwiające zrównoważony rozwój? Jak wygląda architektura jutra? Zapraszamy do wysłuchania podcastu!

O zajęciach programu Archi-przygody w jednym z warszawskich przedszkoli mogą Państwo posłuchać w podcaście „Archi-przygody w Narodowym Centrum Kultury”.

Fot. Piotr Litwic

Archi-przygody. O edukacji i architekturze jutra – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej