Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Alibabki pionierkami jamajskiego brzmienia

Alibabki pionierkami jamajskiego brzmienia

Magdalena Miszewska 15 czerwca 2018
Alibabki pionierkami jamajskiego brzmienia

Zanim na Jamajce powstało reggae, jej mieszkańcy bujali się w rytmie ska. W tym samym czasie to egzotyczne brzmienie dotarło do Polski. W latach 60-tych do muzyki z odległej wyspy śpiewały Alibabki.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

„Chyba czas odmienić styl, stary twist opada z sił. W związku z tym wszystkiego naj życzy mu Jamaica ska” – tak śpiewały Alibabki w piosence „Już nie twist”, która znalazła się na ich debiutanckiej EP-ce „W rytmach Jamajca Ska” wydanej w 1965 roku. Trudno w to uwierzyć, ale była to w tamtym czasie płyta niezwykle aktualna. Muzyka ska powstała na Jamajce pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku, a singiel „Jamaica ska” Byrona Lee i The Dragonaires, którego cover znalazł się na EP-ce Alibabek, ukazał się w roku 1964. I trafił w ręce Juliusza Loranca, kierownika polskiego zespołu wokalnego, który w tym samym roku rozpoczął prace nad krążkiem Alibabek. Teksty do piosenek napisali Marek Dagnan, Andrzej Bianusz i Wojciech Młynarski. Choć „Dykcja dla wszystkich” ze słowami Młynarskiego trafiła na listę przebojów, wbrew piosenkowym zapowiedziom styl w Polsce nie zmienił się, a płyta „W rytmach Jamajca Ska” szybko została zapomniana.

Kariera Alibabek szybko się rozwijała. Nagrywały własne płyty i towarzyszyły jako chórek najważniejszym polskim wykonawcom. Na festiwalu w Opolu w 1969 roku śpiewały prawie ze wszystkimi artystami. Do lat osiemdziesiątych były nieodłączną częścią polskiej muzyki rozrywkowej. I zupełnie nie zdawały sobie sprawy z tego, jak wielkie znaczenie ma ich krótka debiutancka płyta dla fanów muzyki jamajskiej.

Historię Alibabek śpiewających ska w latach sześćdziesiątych po pięćdziesięciu latach postanowili przypomnieć promotorzy jamajskich brzmień w naszym kraju – Janusz „YasMan” Kusz i Mirosław „Maken” Dzięciołowski. W 2015 roku zorganizowali w Warszawie koncert Tribute to Alibabki, podczas którego różni wykonawcy z towarzyszeniem stołecznego ska-jazzowego zespołu The Bartenders śpiewali piosenki Alibabek w jamajskich aranżacjach. W finale na scenie pojawiły się bohaterki wieczoru wykonując na żywo jeden z utworów ze swojej EP-ki „Wash-wash-ska”. Kolejna odsłona projektu miała miejsce rok później podczas festiwalu Męskie Granie w Żywcu.

Ale koncerty to wydarzenia ulotne. Ich pomysłodawcom marzy się wydanie dwupłytowego albumu, na którym znajdą się oryginalne nagrania Alibabek z ich debiutanckiej EP-ki, te same piosenki wykonane przez wokalistki współcześnie w aranżacjach zespołu The Bartenders oraz utwory Alibabek w wersjach znanych z koncertów Tribute to. Projekt można wesprzeć korzystając z platformy crowdfundingowej.

Zachęcamy do wysłuchania naszego podcastu poświęconego korzeniom muzyki jamajskiej w Polsce. O swojej debiutanckiej płycie opowiadają Anna Dębicka-Czaplicka i Ewa Belina-Brzozowska z zespołu Alibabki, a o projekcie Tribute to – jego pomysłodawca Janusz Kusz oraz Kuba Kaczmarek, wokalista zespołu The Bartenders.

W materiale wykorzystano fragmenty utworów „Dykcja Dla Wszystkich” i „Wash-wash-ska” z płyty „W rytmach Jamajca Ska” z 1965 roku oraz współczesną wersję utworu „Już Nie Twist” w wykonaniu Alibabek i The Bartenders.

Alibabki pionierkami jamajskiego brzmienia – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej