Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony

Alfabet Kordegady

Abecadło Kordegardy – „Z jak zapis”

Abecadło Kordegardy – „Z jak zapis”

W ostatnim odcinku cyklu Abecadło Kordegardy pt.: Z jak zapis poruszamy temat pamięci w sztuce. Próbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym jest pamięć w sztuce oraz zastanawiamy się, czy i w jaki sposób sztuka może służyć jako medium pielęgnujące i przekazujące pamięć historyczną. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „W jak wizualność”

Abecadło Kordegardy – „W jak wizualność”

W kolejnym odcinku cyklu “Abecadło Kordegardy” rozmawiamy o wizualności jako wyzwaniu współczesnych galerii sztuki. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Przemiany ustrojowe zadecydowały o polu wizualnym, które stało się punktem odniesienia dla artystów. (…) Jeśli mówimy o wizualności, właściwie mielibyśmy na myśli różne praktyki widzenia, które… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „U jak utracone”

Abecadło Kordegardy – „U jak utracone”

W 2023 roku będzie pokazywana w Kordegardzie już siódma wystawa z cyklu Utracone-Odzyskane. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „W tym roku będzie pokazywana już siódma wystawa z cyklu Utracone-Odzyskane (…) w ramach wystaw w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury pokazujemy obiekty i historie obiektów, które były (…)… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „T jak teatr”

Abecadło Kordegardy – „T jak teatr”

W kolejnym odcinku Abecadła Kordegardy rozmawiamy o sile i efemeryczności teatru oraz znaczeniu wystaw teatralnych realizowanych m.in. w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury. Gościem Audycji Kulturalnych jest Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektorka Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. “Twórcy wystaw niewątpliwie mierzą się za każdym razem… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „S jak soczewka”

Abecadło Kordegardy – „S jak soczewka”

„Fotografia jest narzędziem pamięci i my wybierając kadry, wybieramy to, co w nam w tej pamięci zostanie albo w szczególny sposób utrwali, a pośpiech nie sprzyja temu, aby nasze życie faktycznie zostało zdokumentowane”  – tłumaczy dr Jolanta Rycerska, polska artystka fotografii, filozof, członkini i prezes Zarządu Okręgu Warszawskiego… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „R jak renowacja”

Abecadło Kordegardy – „R jak renowacja”

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Pamiętam, że na jednym z wykładów (…) w ramach zjazdu UNESCO (…) znany hiszpański konserwator sztuki współczesnej, na jednym slajdzie pokazywał nam dwa zdjęcia – Panteon i zamek w Disneylandzie. Padło pytanie, który z przykładów jest dziedzictwem kultury? Odpowiedzi były różne… Poprawna… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „P jak plakat”

Abecadło Kordegardy – „P jak plakat”

„To, co się wydarzyło po drugiej wojnie światowej w polskim plakacie – ci doskonali twórcy – spowodowało poczucie, że plakat jest sztuką, że nie jest tylko grafiką użytkową, ale że wymaga ochrony (…), że wartość jest taka sama jak malarstwa, rzeźby, grafiki artystycznej (…)” – mówi Bożena Pysiewicz,… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „O jak oprawa”

Abecadło Kordegardy – „O jak oprawa”

Jakie są etapy pracy projektanta wystawy? Czy obiekt determinuje aranżację? W jaki sposób tworzyć wystawy, które nie są poświęcone dziełom sztuki? W kolejnym odcinku Abecadła Kordegardy porozmawiamy o projektowaniu i aranżacji wystaw. Gościem audycji będzie dr Adam Orlewicz, kierownik Katedry wystawiennictwa i komunikacji wizualnej na Wydziale Architektury Wnętrz… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „N jak nauka”

Abecadło Kordegardy – „N jak nauka”

„Nauka wyjaśnia – czyni coś zrozumiałym, ale trzyma się pewnych reguł. Zadaniem sztuki jest prezentować, w jakiś sposób próbować rozświetlać rzeczywistość, ukazywać racje, natomiast nie jest ograniczona ścisłymi ramami konieczności (…) ” – mówi dr Zbigniew Brzostowski z Zakładu Teorii i Historii Sztuki ASP w Gdańsku. Transkrypcja podcastu do pobrania… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „M jak muzyka”

Abecadło Kordegardy – „M jak muzyka”

„Wizyta w muzeum trwa określony czas. Tak jak utwór muzyczny rozgrywa się w czasie. Stąd też oba doświadczenia mają swoją dynamikę i oba doświadczenia nas angażują. (…) Tu o to chodzi, aby kierować odpowiednio naszą uwagę, aby wykorzystywać sygnalizacyjną funkcję dźwięku. (…) Muzyka wprowadza rytm, zmienia nasz sposób… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „Ł jak Łaszkiewicz”

Abecadło Kordegardy – „Ł jak Łaszkiewicz”

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Z wielką radością obserwuję powrót tkaniny artystycznej (…) to jest dobry moment aby przypomnieć dorobek Polskiej Szkoły Tkaniny z lat 60. i 70. Myślę, że Marii Łaszkiewicz dziś trudno jest się przebić (…) nie zabiegała o sławę, jednak zdecydowanie jest pierwszą damą… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „L jak ludowość”

Abecadło Kordegardy – „L jak ludowość”

Czy dziś mamy do czynienia z modą na folklor, modą na ludowość? Czy zainteresowanie folklorem minie? Mariusz Żwierko w najnowszym odcinku Abecadła Kordegardy tłumaczy: „Ludowość to nie jest sztuka ludowa.” W rozmowie z Kacprem Andruszczakiem zwraca uwagę: „Nawroty do folkloru wiejskiego widoczne są głównie w miastach”. Jak podkreśla, w… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „K jak kamień”

Abecadło Kordegardy – „K jak kamień”

„Kamień jest materiałem, który kojarzy nam się z historią sztuki, z ikonami takimi jak Michał Anioł (…). Kiedyś rzeźba miała zapisywać idee w czasie, (…) dziś artyści nie mają potrzeby zostawiać po sobie takiego artefaktu. Znacznie bardziej liczy się szybka możliwość komentarza” – mówi Józef Gałązka, artysta sztuk… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „J jak język”

Abecadło Kordegardy – „J jak język”

Czy sztuka może być językiem uniwersalnym? Transkrypcja podcastu do pobrania pod teksem poniżej. Galeria sztuki jest miejscem, w którym twórcy używają różnorodnych języków artystycznych. W Kordegardzie od lat rozbrzmiewają one bardzo donośnie. W dzisiejszym odcinku „Abecadła Kordegardy” rozmawiamy o języku sztuki. „Zarówno w tkance języka, jak i w… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy –  „I jak idea”

Abecadło Kordegardy –  „I jak idea”

„Proces performatywny jest swego rodzaju pułapką. To wydaje się pozornie proste i łatwe do zrobienia… Performatywne działania konceptualne zmieniły obraz sztuki i myślę, że zmieniły na trwałe”- mówi historyczka sztuki, kuratorka Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz w rozmowie z Kacprem Andruszczakiem. Nurt konceptualizmu rezygnował z przystawalności przedmiotu, materialności. Dla… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „H jak historia”

Abecadło Kordegardy – „H jak historia”

„Dzisiejsze wystawy historyczne bardzo mocno podkreślają kwestię przeżywania, czy też współprzeżywania wydarzeń historycznych i kładą nacisk na możliwość identyfikacji z postacią, o której się opowiada. Wtedy ta historia jest dla nas bliska i ważna, i wydaje mi się, że to jest klucz do opowieści o tym, co minione”… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „G jak grafika”

Abecadło Kordegardy – „G jak grafika”

„(…) My, w jakiś sposób, anektujemy miasto, zaczepiamy przypadkowych przechodniów. To jest cel! .. Oderwać ludzi od „bycia w biegu”, od telefonów. Spowodować, żeby zobaczyli, że tu dzieje się coś wyjątkowego.” – mówi dr Izabela Jurczyk w rozmowie z Agnieszką Bebłowską Bednarkiewicz. Gościem siódmego odcinka Abecadła Kordegardy… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „F jak fala”

Abecadło Kordegardy – „F jak fala”

„Byli nawet nazywani polską mafią (graficy – przyp. red.), ponieważ tych nazwisk, zwłaszcza związanych z The New York Times, było naprawdę sporo.” – mówi dr Anna Rudek-Śmiechowska w rozmowie z Agnieszką Bebłowską Bednarkiewicz. Gościem szóstego odcinka Abecadła Kordegardy jest historyczka i krytyczka sztuki, publicystka i kuratorka dr… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „E jak emigracja”

Abecadło Kordegardy – „E jak emigracja”

„… a tam nagle eksplozja kolorów, która ogarnęła mną całkowicie i nigdy nie myślałam, żeby się przed nią cofnąć. W moich obrazach jest połączenie geometrii ze spontanicznym wybuchem koloru. To jest właśnie wpływ tego, co widziałam w Nowy Jorku.” – opowiada Hanna Zawa-Cywińska w rozmowie z Agnieszką Bebłowską… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „D jak Danka”

Abecadło Kordegardy – „D jak Danka”

„Danuta [Wróblewska – przypis red.] wyróżniała się energią i sposobem mówienia. Mówiła dość kwieciście, powiedziałabym – w niegdysiejszym stylu. Natomiast jej moc przyciągania ludzi, tworzenia środowiska – to był jej dar wyjątkowy” – mówi dr Monika Małkowska w rozmowie z Katarzyną Haber. Transkrypcja podcastu do pobrania pod… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „C jak Czapski”

Abecadło Kordegardy – „C jak Czapski”

„Pan Józef interesował się wszystkim, co się działo aktualnie. Mój wkład polegał na tym, że pisałam listy do wielu przyjaciół, których Pan Józef miał. (…) Był zainteresowany bardzo wieloma osobami, sprawami. O wszystkich pamiętał – o problemach, romansach, chorobach, no i przede wszystkim o twórczości. Był zainteresowany innymi… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „B jak biznes”

Abecadło Kordegardy – „B jak biznes”

W połowie lat 40. XIX wieku, kolejne pokolenie Potockich dziedziczy Pałac – Pałac oraz sama Kordegarda stają się dobrze prosperującym biznesem. – Miejsce zmienia całkowicie swoją funkcję – „W Kordegardzie najpierw znajdowała się księgarnia, którą prowadził Józef Wencki. W połowie XIX wieku księgarnie zastąpił sklep Henryka Hirszla, (…)… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „A jak architektura”

Abecadło Kordegardy – „A jak architektura”

„Samo słowo Kordegarda pochodzi z języka francuskiego i oznacza miejsce, w którym swoją siedzibę miało wojsko – straż. Jest to tradycja sięgająca XVIII wieku, jego drugiej połowy” – mówi w rozmowie z Kacprem Andruszczakiem dr Katarzyna Wagner z Instytutu Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Historia Kordegardy jako miejsca wystawienniczego sięga… Czytaj dalej