Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Kultura na 5 Agim Dżeljilji / „Kultura na 5”: Pięć najważniejszych płyt polskiej muzyki eksperymentalnej

Agim Dżeljilji / „Kultura na 5”: Pięć najważniejszych płyt polskiej muzyki eksperymentalnej

Marek Horodniczy 29 sierpnia 2018
Agim Dżeljilji / „Kultura na 5”: Pięć najważniejszych płyt polskiej muzyki eksperymentalnej

„Kultura na 5” to nowy video-blog Audycji Kulturalnych Narodowego Centrum Kultury. Będziemy w nim prezentować autorskie zestawienia pięciu najważniejszych wydarzeń lub wydawnictw różnych dziedzin kultury i sztuki.

Gościem pierwszego odcinka „Kultury na 5” jest Agim Dżeljilji – lider zespołów Nervy i Őszibarack, a także współtwórca duetu Blooma. Ostatnio jako A_Gim (w duecie z Brodką) zachwycił interpretacją przeboju Izabeli Trojanowskiej „Wszystko czego dziś chcę”, promującego serial „Rojst”. Dziś wystąpi w roli miłośnika i znawcy polskiej muzyki elektroakustycznej i eksperymentalnej.Narodowe Centrum Kultury przez ostatnie lata wydało (wraz z Requiem Records) trzy ważne płyty prezentujące polską muzykę eksperymentalną: „Monodram” Bogusława Schaeffera oraz „ERdada na taśmę” i „Miniatury” Eugeniusza Rudnika. To ostatnie wydawnictwo zostało zaprezentowane na wystawie „Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio” w ZKM – Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe. Wystawę współorganizuje Instytut Adama Mickiewicza, a jej kuratorami są Michał Mendyk (IAM) i Daniel Muzyczuk (Muzeum Sztuki w Łodzi).

W zestawieniu Agima Dżeljilji znalazły się następujące płyty:

Krzysztof Knittel „Lapis / Low Sounds” (Alma Art, 1987)

Utwory Knittla z tej płyty były dla mnie istotne jako zjawisko czysto kolorystyczne. Pierwsza kompozycja jest bardziej punktualistyczna, a druga ambientowa, dronowa. Nowatorstwo tych kompozycji wiązało się też mocno z tworzonym w latach 70. przez Briana Eno nurtem ambient.

Krzysztof Penderecki „Tren pamięci ofiar Hiroszimy” (Polskie Nagrania, 1962)

Tren wywarł na mnie ogromne wrażenie ze względu na jego niezwykłe brzmienie. Penderecki znany był ze stosowania nowatorskich technik muzycznych, takich jak uderzanie w denko od skrzypiec czy szarpanie strun. Maestro Penderecki był też współtwórcą sonoryzmu.

Zygmunt Krauze „Polichromia” (Bółt, 2015)

Krauze, będąc jeszcze uczniem liceum, natknął się na pośmiertną wystawę Strzemińskiego. Wywarła na nim tak ogromne wrażenie, że postanowił myśl twórcy unizmu przetransponować na muzykę. Jedną z takich kompozycji jest 'Polichromia’. Krauze wpłynął znacząco na projekt Nervy, który współtworzę z Igorem Pudło (Skalpel).

Wlodzimierz Kotoński „Aela” (Polskie Nagrania, 1974)

Kompozycje z tej płyty – szczególnie utwór 'Aela’ – popchnęły mnie jako młodego, zakochanego w muzyce człowieka, ku eksperymentom formalnym.

Paweł Mykietyn „Speechless Song” (Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, 2008)

Na twórczość Mykietyna trafiłem jeszcze podczas pracy w zespole Öszibarack w 2008 roku. Na płycie znajduje się wybitna kompozycja „3 for 13”. Paweł Mykietyn wspaniale łączy intelekt, wrażliwość i wyszukane środki wyrazu artystycznego. Świetnie wykorzystuje też strategie postmodernistyczne.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej