Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Alfabet Kordegady Abecadło Kordegardy – „B jak biznes”

Abecadło Kordegardy – „B jak biznes”

Kacper Andruszczak 6 kwietnia 2022
Abecadło Kordegardy – „B jak biznes”

W połowie lat 40. XIX wieku, kolejne pokolenie Potockich dziedziczy Pałac – Pałac oraz sama Kordegarda stają się dobrze prosperującym biznesem.

– Miejsce zmienia całkowicie swoją funkcję – „W Kordegardzie najpierw znajdowała się księgarnia, którą prowadził Józef Wencki. W połowie XIX wieku księgarnie zastąpił sklep Henryka Hirszla, (…) który pełnił też funkcję galerii” – mówi w rozmowie z Kacprem Andruszczakiem dr Katarzyna Wagner z Instytutu Historii Uniwersytetu Warszawskiego.

Historia Kordegardy jako miejsca wystawienniczego sięga XIX wieku. W drugim odcinku nowego podcastu, usłyszą Państwo dalszą część architektonicznej historii budynku Galerii oraz pałacu, do którego przynależy Kordegarda.

****

Galeria Kordegarda jest miejscem znajdującym się na trasie Traktu Królewskiego, między obecną siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Pałacem Prezydenckim. Powstała w drugiej połowie osiemnastego wieku jako miejsce strzegące wejścia na teren zespołu pałacowego, należącego do Marii Zofia Denhoff z Sieniawskich oraz Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Na przestrzeni lat pełniła wiele funkcji: była strażnicą, sklepem, księgarnią, aż w końcu stała się galerią sztuki – miejscem, które nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku pokazuje sztukę polską i zagraniczną, dawną i współczesną. Obecnie, od dwa tysiące jedenastego roku, Kordegarda znajduje się pod opieką Narodowego Centrum Kultury, a jej pełną nazwa to: Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury.

„Abecadło Kordegardy” to podróż w czasie, znaczona literami alfabetu ścieżka w stronę historii z pogranicza kultury i sztuki. To opowieść o miejscu, ale także o ludziach, którzy w symboliczny sposób zameldowali się na Krakowskim Przedmieściu pod numerem piętnastym.

Abecadło Kordegardy – „B jak biznes” – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Abecadło Kordegardy – „Z jak zapis”

Abecadło Kordegardy – „Z jak zapis”

W ostatnim odcinku cyklu Abecadło Kordegardy pt.: Z jak zapis poruszamy temat pamięci w sztuce. Próbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym jest pamięć w sztuce oraz zastanawiamy się, czy i w jaki sposób sztuka może służyć jako medium pielęgnujące i przekazujące pamięć historyczną. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Pamięć,… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „W jak wizualność”

Abecadło Kordegardy – „W jak wizualność”

W kolejnym odcinku cyklu “Abecadło Kordegardy” rozmawiamy o wizualności jako wyzwaniu współczesnych galerii sztuki. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Przemiany ustrojowe zadecydowały o polu wizualnym, które stało się punktem odniesienia dla artystów. (…) Jeśli mówimy o wizualności, właściwie mielibyśmy na myśli różne praktyki widzenia, które wiążą się… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „U jak utracone”

Abecadło Kordegardy – „U jak utracone”

W 2023 roku będzie pokazywana w Kordegardzie już siódma wystawa z cyklu Utracone-Odzyskane. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „W tym roku będzie pokazywana już siódma wystawa z cyklu Utracone-Odzyskane (…) w ramach wystaw w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury pokazujemy obiekty i historie obiektów, które były (…) polskimi stratami… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „T jak teatr”

Abecadło Kordegardy – „T jak teatr”

W kolejnym odcinku Abecadła Kordegardy rozmawiamy o sile i efemeryczności teatru oraz znaczeniu wystaw teatralnych realizowanych m.in. w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury. Gościem Audycji Kulturalnych jest Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektorka Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. “Twórcy wystaw niewątpliwie mierzą się za każdym razem z tym,… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „S jak soczewka”

Abecadło Kordegardy – „S jak soczewka”

„Fotografia jest narzędziem pamięci i my wybierając kadry, wybieramy to, co w nam w tej pamięci zostanie albo w szczególny sposób utrwali, a pośpiech nie sprzyja temu, aby nasze życie faktycznie zostało zdokumentowane”  – tłumaczy dr Jolanta Rycerska, polska artystka fotografii, filozof, członkini i prezes Zarządu Okręgu Warszawskiego Związku Polskich… Czytaj dalej

Abecadło Kordegardy – „R jak renowacja”

Abecadło Kordegardy – „R jak renowacja”

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Pamiętam, że na jednym z wykładów (…) w ramach zjazdu UNESCO (…) znany hiszpański konserwator sztuki współczesnej, na jednym slajdzie pokazywał nam dwa zdjęcia – Panteon i zamek w Disneylandzie. Padło pytanie, który z przykładów jest dziedzictwem kultury? Odpowiedzi były różne… Poprawna była: i… Czytaj dalej