Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Studenci a kultura

Studenci a kultura

Martyna Matwiejuk 16 grudnia 2020
Studenci a kultura

Próba zdefiniowania kultury studenckiej i jej dzisiejszych potrzeb stała się tematem ogólnopolskich badań zrealizowanych przez Fundację Akademickiego Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka w Lublinie we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. Dziś pytamy, czy studenci chcą uczestniczyć w kulturze i w jaki sposób możemy im w tym pomóc.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Gościem Audycji Kulturalnych jest Izabela Pastuszko – dyrektor programowa Chatki Żaka i pomysłodawczyni Ogólnopolskiego Forum Kultury Studenckiej. Przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury, w ramach projektu zrealizowano badania mające na celu wskazanie kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce. Analizie poddano również motywy, dla których studenci chcą uczestniczyć w życiu kulturalnym.

Czym jednak jest dziś kultura studencka? Jak zmieniają się potrzeby młodych dorosłych i w jaki sposób akademickie jednostki kultury mogą wyjść im naprzeciw? O tym rozmawiamy w podcaście.

Zachęcamy Państwa także do obejrzenia debaty eksperckiej z udziałem badaczy, specjalistów z zakresu socjologii kultury i przedstawicieli ośrodków akademickich. W panelu dyskusyjnym „Kultura studencka. Czy na tej planecie jest życie? Kondycja współczesnej kultury studenckiej w Polsce, perspektywa badawcza.” udział wzięli: dr. hab. Jan Pomorski, prof. ucz. (UMCS w Lublinie), prof. dr. hab. Tomasz Szlendak (UMK w Toruniu), a także dr Marcin Zarzecki oraz mgr Agata Rozalska (UKSW w Warszawie). Moderatorem dyskusji był dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., dyrektor NCK.

Z raportem „Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce” mogą zapoznać się Państwo na stronie NCK.

Studenci a kultura – transkrypcja podcastu

Fot. Pixabay

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej