Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Inne Powstanie w rzeczywistości wirtualnej

Powstanie w rzeczywistości wirtualnej

Magdalena Miszewska 1 sierpnia 2018
Powstanie w rzeczywistości wirtualnej

Gogle i słuchawki pozwalają nam przenieść się do Warszawy z sierpnia 1944 roku. Powstańcy patrzą nam prosto w oczy, po wyjściu z kanałów oślepia nas światło, dookoła słyszymy odgłosy walki.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

„Kartka z powstania” to pierwsze polskie fabularyzowane widowisko historyczne zrealizowane w technologii wirtualnej rzeczywistości. I trzeba przyznać, że wrażenie robi niesamowite. Perspektywa 360 stopni pozwala na całkowite zanurzenie się w opowiadanej historii. Inni bohaterowie są tuż obok nas i patrzą nam prosto w oczy. Rozglądając się, widzimy, jak Warszawa wyglądała w ogniu powstańczych walk. Z każdej strony słyszymy strzały, widzimy czołgi, a ściany kanałów mamy na wyciągnięcie ręki. To doświadczenie trudne do opisania. – Trzeba chociaż raz założyć te gogle do wirtualnej rzeczywistości i zobaczyć jakiś fajny materiał, nad którym ktoś dłużej pracował. Wtedy dopiero możemy zrozumieć, o co w tym tak naprawdę chodzi – mówi reżyser „Kartki z powstania”, Tomasz Dobosz.

Ekipa pracowała nad projektem ponad dwa lata, a piętnastominutowa produkcja powstała z około 40 godzin materiału. – To jest bardziej medium przestrzeni niż medium obrazu. Jak się wchodzi na plan trzeba rozejrzeć się dookoła. Jest w tym wszystkim mnóstwo trudności. Ekipa nie ma się gdzie schować, dźwiękowiec stoi za drzewem, a operator jest schowany gdzieś za koparką. W naszej produkcji było 14 kamer i musieliśmy pilnować tego, żeby w odpowiedniej odległości między kamerami nikt nie przechodził, co bardzo utrudniało inscenizację – dzieli się wrażeniami z planu operator, Marcin Magiera.

– Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pokazuje, że wspiera wartościowe pomysły, projekty, które mają potencjał kreatywny, które są rozwojowe. Kiedy rozpoczęliśmy pierwszą rozmowę z twórcami, kiedy przeczytałem ich materiał, wiedziałem, ze to jest dobry projekt i chcę brać w tym udział – mówi dyrektor NCK, dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. UKSW. Narodowe Centrum Kultury jest współproducentem „Kartki z powstania”.

Inspiracją dla historii przedstawionej w filmie był niepozorny eksponat z Muzeum Powstania Warszawskiego – kartka z modlitwą, którą nosił przy sobie jeden z powstańców, kpt. Władysław Sieroszewski „Sabała”. Dostał ją w sierpniu 1944 roku od swojej kilkuletniej córki. – Ojciec czasem mówił, że dla niego to był właściwie jedyny czas, kiedy czuł się naprawdę potrzebny. Bardzo ważne było dla niego to powstanie i ta pamiątka związana z powstaniem też – wspominała podczas premiery Barbara Sieroszewska-Porowska. Jej ojca zagrał Mirosław Haniszewski, a w rolę sanitariuszki wcieliła się Agata Różycka, prawnuczka rtm. Witolda Pileckiego.

Pokazy odbywają się codziennie, także w weekendy, w godz. od 11.00 do 19.00 w Galerii MKiDN „Okno na Kulturę”, przy ul. Krakowskie Przedmieście 17 w Warszawie. Wstęp wolny.

Zapraszamy do wysłuchania naszej relacji z premiery widowiska.

Zdjęcie wykorzystane w artykule: materiały prasowe NCK.

Powstanie w rzeczywistości wirtualnej – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Jaką rolę mogą odegrać instytucje kultury w walce ze zmianami klimatu? Jak samorządy mogą wspierać te działania? Jak stworzyć systemy wsparcia, które pozwolą instytucjom kultury skutecznie promować edukację ekologiczną wśród odbiorczyń/odbiorców i pracowniczek/pracowników? Na ten temat dyskutowali uczestnicy jednej z debat organizowanych w ramach współKongresu Kultury: Joanna Tabaka, Ewa Chomicka,… Czytaj dalej

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Zapraszamy do wysłuchania zapisu debaty, która odbyła się w ramach współKongresu Kultury. Jak zapowiadali jej organizatorzy: „Chcemy wierzyć, że jednym ze sposobów na dostrzeżenie tych potrzeb może być stworzenie trwałej, przemyślanej struktury, łączącej narodowe instytucje kultury z instytucjami regionalnymi, a te z kolei z jednostkami miejskimi,… Czytaj dalej

Gdzie są pieniądze w sektorze kreatywnym? Obalanie mitów

Gdzie są pieniądze w sektorze kreatywnym? Obalanie mitów

Czy dysponujemy rzetelnymi analizami przepływu finansów w branżach sektora kreatywnego? Czy do twórczyń i twórców faktycznie trafiają wynagrodzenia odpowiednie do skali wykorzystania ich utworów? Kto biednieje, a kto się na kulturze bogaci? Czy mamy szansę na zbudowanie powszechnego systemu „fair trade” w obszarze kultury? Co zmienia w tym… Czytaj dalej

Różnorodność podmiotów kultury – szanse i wyzwania dla budowy nowoczesnych, transparentnych i skutecznych mechanizmów finansowych

Różnorodność podmiotów kultury – szanse i wyzwania dla budowy nowoczesnych, transparentnych i skutecznych mechanizmów finansowych

Kultura jest dynamiczna, różnorodna, nieokiełznana i twórcza. Kultura zakorzenia, jednoczy, rozwija i inspiruje. Kultura jest wolna, silna, wrażliwa. Kultura to nie (tylko) instytucje kultury. Podmiot – osoba, twórca, instytucja, środowisko, jednostka, wspólnota. Kultura jest naszym wspólnym, nieograniczonym potencjałem i rezerwuarem możliwości. Jak efektywnie i transparentnie finansować kulturę?… Czytaj dalej

Czy można w sektorze kultury przezwyciężyć kod folwarku? Jak tworzyć kulturę współodpowiedzialności i zaangażowania?

Czy można w sektorze kultury przezwyciężyć kod folwarku? Jak tworzyć kulturę współodpowiedzialności i zaangażowania?

Zapraszamy do wysłuchania jednej z debat, która odbyła się podczas współKongresu Kultury. Paneliści zastanawiali się, jak instytucje kultury mogą skutecznie funkcjonować jako złożony, niemal organiczny system, w którym zjawiska i procesy dotyczące ludzi są równie ważne, jak wskaźniki ilościowe. Obecne niepewne, zmienne i złożone czasy (VUCA, BANI) wymagają… Czytaj dalej