Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka „Muzyka, którą kocham” – Daniel Miller, szef Mute Records

„Muzyka, którą kocham” – Daniel Miller, szef Mute Records

Marek Horodniczy 3 listopada 2017
„Muzyka, którą kocham” – Daniel Miller, szef Mute Records

Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się nad tym, dlaczego i za sprawą jakich sił zaświeciły gwiazdy Depeche Mode, Goldfrapp czy Nick Cave & The Bad Seeds – ten wywiad jest dla Was.

Podczas dziewiątej edycji Festiwalu Soundedit solowy set DJ-ski zaprezentował Daniel Miller. Jego występ symbolicznie zamknął drugi dzień imprezy, podczas którego wystąpili Skalpel i Gary Numan (inni, ważni dla muzyki elektronicznej twórcy). Miller jest legendą brytyjskiej alternatywy początku lat 80. i nie bez powodu uznaje się go za jednego z „ojców chrzestnych” post-punka i electro-popu. Dzieje się tak nie tylko ze względu na jego własną twórczość (jako The Normal i Silicon Teens), ale przede wszystkim z powodu wytwórni Mute, prowadzonej przez Millera pewną ręką już od niemal 40 lat. To dzięki jego gustowi i działalności wydawniczej, na szerokie wody wypłynęli tacy artyści, jak Fad Gadget, Depeche Mode, Laibach, Nitzer Ebb, Erasure, Nick Cave & The Bad Seeds czy Goldfrapp. Wywarł też duży wpływ na scenę techno, nie tylko jako pionier remiksu (w latach 80.), ale także twórca sublabelu NovaMute, wydającego płyty takich artystów jak Plastikman, Darren Price, Joey Beltram czy Speedy J. Mijają kolejne dekady, a Mute Records wciąż uchodzi za symbol dobrego gustu i alternatywną instytucję.

Tuż przed łódzkim występem udało nam się przeprowadzić z Millerem krótką rozmowę. Jeśli jesteście ciekawi, w jaki sposób dochodziło do udzielania licencji na płyty Depeche Mode firmom z krajów komunistycznych, a także który polski film ceni najbardziej legendarny twórca „Warm Leatherette”, zapraszamy do słuchania!

Materiał przygotował: Marek Horodniczy. Współpraca: Jowita Rojek
Fot. Małgorzata Wojna / Soundedit

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej