Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Mniej folkowo, bardziej punkowo

Mniej folkowo, bardziej punkowo

Magdalena Miszewska 30 października 2017
Mniej folkowo, bardziej punkowo

W Małopolsce stłumiono największy od lat strajk chłopski. W miastach swoje niezadowolenie manifestują inne grupy społeczne. Jest rok 1937. Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa Hańba wydała drugą płytę.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

„Co mam robić, dokąd iść? Chyba z głodu kamień gryźć. Takie moje przeznaczenie: bezrobocie, głód, więzienie. Bracie, dokąd iść?” – pyta krakowski zespół Hańba na swojej drugiej długogrającej płycie „Będą bić!”. Pyta słowami piosenki więziennej „Bezrobotny”, napisanej przez Władysława Broniewskiego. Tu, podobnie jak w poprzednich wydawnictwach, Andrzej, Wiesław, Ignacy i Adam (lub Andrzej, Michał, Jakub i Mateusz) sięgnęli po twórczość międzywojennych poetów.

W kalendarzu zespołu jest rok 1937. Przez Polskę przetoczyła się fala strajków i demonstracji, a najpoważniejsze rozruchy tłumiły znaczne oddziały policji. Od roku premierem jest gen. Felicjan Sławoj Składkowski, a jego rząd, który przetrwał do wybuchu wojny w 1939 roku miał stać się najdłużej sprawującym władzę w II Rzeczypospolitej. Widmo konfrontacji zbrojnej powoli nabiera realnych kształtów.

Atmosferę chaosu i zagrożenia oddaje płyta „Będą bić!”. I to nie tylko w warstwie tekstowej, bezpośrednio opisującej ówczesną rzeczywistość (tworzonej również przez członków zespołu, a w jednym przypadku, w wyniku zabawnej pomyłki, przez współczesnego pisarza, Ziemowita Szczerka). Ostrzejsza staje się również muzyka. Orkiestra gra szybciej, mocniej i brudniej, a jej charakter oddaje sprzęt użyty do nagrania płyty, między innymi stare radzieckie mikrofony. Nowej Hańbie jeszcze bliżej jest do punka.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z członkami zespołu.

W materiale wykorzystano fragmenty utworów „Za nic”, „Racyje” oraz „Hoży i świeży” zespołu Hańba.

Mniej folkowo, bardziej punkowo – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej