Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka „Bio-faktura”. Wystawa malarstwa Hel Enri

„Bio-faktura”. Wystawa malarstwa Hel Enri

Martyna Matwiejuk 17 lipca 2024
„Bio-faktura”. Wystawa malarstwa Hel Enri

W galerii „Dziedzictwo” Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN prezentowanych jest 35 prac polsko-żydowskiej malarki Hel Enri. Helena Berlewi, bo tak naprawdę nazywała się artystka, namalowała swój pierwszy obraz w wieku 79 lat.

Helena Berlewi (1873 – 1976) pochodziła z tradycyjnej żydowskiej rodziny. W latach 20., jako wdowa, wyjechała do Francji. Kilkadziesiąt lat życia poświęciła prowadzeniu domu i wychowywaniu dzieci. Jej najstarszym synem był Henryk Berlewi – pionier malarskiej awangardy. To on odkrył i wypromował twórczość Hel Enri, która pierwszą pracę stworzyła w bardzo dojrzałym wieku.

„Piszemy o niej jako o artystce nieprofesjonalnej, ale trudno ją tak klasyfikować, dlatego że ona całe życie spędziła u boku Henryka, chodząc na wystawy, towarzysząc Henrykowie w rozmowach intelektualnych. Tworzyła część tego środowiska, to w ich domu często spotykali się artyści” – usłyszą Państwo w naszej rozmowie z Magdaleną Furmanik-Kowalską i Tamarą Sztymą. Co wiemy o życiu Hel Enri? Jaka jest relacja między jej twórczością, a twórczością Henryka Berlewiego? O tym usłyszą Państwo w podcaście.

Prace ze zbiorów Wejman Gallery można oglądać na wystawie „Bio-faktura” w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN do 16 września 2024 roku.

Grafika: Hel Enri (1873 – 1976), Kompozycja abstrakcyjna, 1966, akwarela na papierze, 23,5 x 31,3 cm. Fot. Archiwum Wejman Gallery / Fundacja Art & Modern.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej