Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Sięgając do korzeni polskiej opery

Sięgając do korzeni polskiej opery

Magdalena Miszewska 24 października 2017
Sięgając do korzeni polskiej opery

„Dziady” Mickiewicza, „Credo” Pendereckiego i „Hebdomas” Klonowica. To pierwsze premiery rozpoczynającej działalność Polskiej Opery Królewskiej, pielęgnującej tradycje krajowej muzyki.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Z pomysłem założenia Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt, jedyny na świecie reżyser, który zrealizował wszystkie dzieła Mozarta, nosił się od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Okazją do realizacji marzenia stała się likwidacja etatów w Warszawskiej Orkiestrze Kameralnej. W sierpniu nową instytucję utworzyło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a znaleźli w niej zatrudnienie zwolnieni muzycy i soliści. Niespełna trzy miesiące później poznaliśmy repertuar opery w jej inauguracyjnym sezonie artystycznym.

Polska Opera Królewska rozpocznie swoją działalność 2. listopada mszą świętą za zmarłych artystów, której częścią będzie „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzień później zobaczymy „Dziady – Widma” Adama Mickiewicza w reżyserii Ryszarda Peryta, z muzyką Stanisława Moniuszki. Spektakl będzie wystawiany na deskach teatru Królewskiego w Łazienkach Królewskich w Warszawie, który będzie ważnym dla nowej opery miejscem. Wśród premier zaplanowanych w pierwszym sezonie artystycznym znalazły się także, między innymi: „Credo” Krzysztofa Pendereckiego (23.11.2017), „Hebdomas” poety polskiego renesansu Sebastiana Klonowica (3.12.2017), opera „Le Nozze di Figaro” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta (30.12.2017), opera „Aleksander i Apelles” Karola Kurpińskiego (26.01.2018), a także opera „Nędza uszczęśliwiona” Macieja Kamieńskiego (23.02.2018).

Polska Opera Królewska buduje swój repertuar w oparciu o wybitne dzieła literatury światowej, ale przede wszystkim literatury polskiej. Jej twórcy chcą w sposób szczególny pielęgnować muzykę rodzimych kompozytorów, a zwłaszcza repertuar dawnych mistrzów, by przywracać życiu zapomniane dzieła naszej muzyki.

Ważną formą aktywności Polskiej Opery królewskiej ma być upowszechnianie kultury wysokiej w postaci przedstawień operowych i koncertów symfonicznych w miejscach z ograniczonym do niej dostępem. Opera „w drodze” chce docierać do mniejszych miast w całym kraju. W tym sezonie artystycznym wystawi „Dziady-Widma” w Zielonej Górze.

O planach na ten i kolejne sezony artystyczne oraz ideach przyświecających Polskiej Operze Królewskiej rozmawiamy z jej dyrektorem, Ryszardem Perytem.

Sięgając do korzeni polskiej opery – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej