Polscy muzycy czasami robią karierę międzynarodową. Zwykle reprezentują jednak pewną niszę. Żaden krajowy artysta mainstreamowy nie zdobył rozgłosu na świecie. O to dlaczego pytano na konferencji Music Export.
Podobnie jak w zeszłym roku, październik jest w Warszawie czasem rozmów o muzyce. Tym razem na początku miesiąca przedstawiciele wytwórni, menadżerowie, artyści i inni związani z branżą muzyczną dyskutowali o tym, w jaki sposób zwiększyć popularność polskiej muzyki poza granicami naszego kraju.
Podczas drugiej edycji konferencji Music Export można było porozmawiać o sytuacji na polskim rynku muzycznym i roli wytwórni w eksporcie muzyki. Choć krajowe głosy były raczej sceptyczne, to goście z belgijskiej CNR Records zapewniali, że w Polsce wcale nie jest tak źle, jak nam się wydaje i sytuacja naszych artystów na rynku międzynarodowym jest podobna do tych z innych krajów europejskich. Za wzór powinniśmy postawić sobie Francję lub Szwecję i koncentrować się na działaniach długofalowych, które siłą rzeczy nie przyniosą natychmiastowych skutków. Konkretne przykłady rozwiązań podawali menadżerowie i artyści, którzy mają za granicą pewne sukcesy. Uczestnikami debat byli między innymi Margaret, Dagadana, Deas oraz menadżerowie Brodki i Catz’n’Dogz. Ważnym punktem spotkania była prezentacja targów muzycznych i festiwali showcase’owych, które są świetną przestrzenią do prezentacji twórczości, ale też zawierania międzynarodowych znajomości. Przedstawiciele rozgłośni radiowych dyskutowali o roli rozgłośni w promocji talentów, a reprezentanci muzycznych organizacji radzili, skąd i w jaki sposób można uzyskać wsparcie.
Konferencja Music Export to nie tylko dyskusje panelowe. Zainteresowani mogli wziąć udział w indywidualnych konsultacjach z ekspertami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, warsztatach z efektywnego wykorzystania obecności na targach muzycznych i seminariach translatorskich.
Ważnym punktem obrad były prezentacje dwóch krajów azjatyckich. Japonia to obecnie drugi największy rynek muzyczny na świecie, a Chiny – najszybciej rozwijający się.
Partnerem konferencji był festiwal Warsaw Music Week, w ramach którego odbyły się koncerty showcase’owe artystów polskich i zagranicznych oraz warsztaty dla przedstawicieli polskiej branży muzycznej.
Konferencja Music Export odbyła się w dniach 5-6 października. Organizatorami spotkania branży muzycznej są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z przedstawicielami Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz wytwórni muzycznych Warner Music Poland i Kayax.
Zachęcamy również do zapoznania się z zapisem dźwiękowym wybranych paneli dyskusyjnych.