
Okres międzywojenny odznaczał się dynamizmem i różnorodnością w polskiej sztuce. Wybrane dzieła oraz techniki ich wykonania prezentuje pierwsza pozycja z cyklu „20 lat XX wieku”. Wydawcą serii jest Narodowe Centrum Kultury. O duchu epoki i okolicznościach zachodzących przemian rozmawiamy dziś z autorką książki – dr Katarzyną Nowakowską-Sito.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Od rozwoju plakatu i reklamy przez awangardę, po niewielkie, funkcjonalne meble. Czas międzywojenny obfitował w nowości na polu kultury i sztuki. W kolejnych rozdziałach książki „Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty” dr Katarzyna Nowakowska-Sito przybliża koncepcje artystyczne, które rozwinęły się w tym okresie. Publikacja, wzbogacona ilustracjami autorstwa Ryszarda Kajzera, to pierwszy tom z serii „20 lat XX wieku”.
W naszym podcaście autorka zwraca uwagę na użytkowy wymiar sztuki i kontekst zachodzących wówczas zmian. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o epoce, w której ścierały się ze sobą różnorodne koncepcje, a warunki kulturowo-gospodarcze doprowadziły twórców do nowych rozwiązań.
Książka „Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty” jest dostępna w księgarni Narodowego Centrum Kultury.
fot. Marianna Kulesza / NCK
Wybrane fotografie z książki dzięki uprzejmości autorki.
Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty – transkrypcja podcastu
-
-
Fotomontaż, Marek Włodarski, 1927, papier, fotografie gazetowe, Muzeum Sztuki w Łodzi
-
-
Bryt batikowany, 1924, proj. Wojciech Jastrzębowski, wyk. Józefa Kogutówna, płótno bawełniane, 283 x 68 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Radion sam pierze, Tadeusz Gronowski, 1928, litografia barwna na papierze, 81,1 x 113,3 cm, Muzeum Plakatu
-
-
Prospekt reklamowy czekolady Plutos, Henryk Berlewi (tekst S. Brucz, A.Wat, ), 1925, druk barwny, Muzeum Narodowe w Warszawie
Meble wykonane na konkurs „Pokój dla kawalera”, Czesław Knothe, 1929, Muzeum ASP w Warszawie
-
-
Pejzaż morski, Władysław Strzemiński, 24 VII 1933, tempera na tekturze, 20 x 26 cm, Muzeum Sztuki w Łodzi
Portret Stefana Szumana jako dziecka, Stanisław Ignacy Witkiewicz, 1932, pastel na papierze, 63,2 x 48,2 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie
-
-
Marzanna z cyklu „Bożki słowiańskie”, Zofia Stryjeńska, 1934, gwasz, papier, naklejony na tekturę, Muzeum Narodowe w Warszawie
