Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Rok 1968 w Muzeum Plakatu

Rok 1968 w Muzeum Plakatu

Magdalena Miszewska 25 czerwca 2018
Rok 1968 w Muzeum Plakatu

W czerwcu 1968 roku w Wilanowie powstało pierwsze na świecie Muzeum Plakatu. Przy okazji obchodów pięćdziesięciolecia istnienia placówka przygotowała wystawę plakatów z tego właśnie okresu.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Pomysł utworzenia Muzeum Plakatu wyszedł od Janiny Fijałkowskiej (późniejszej kuratorki), która w latach sześćdziesiątych XX wieku pracowała w Dziale Plakatu w Muzeum Narodowym w Warszawie. Placówka, do dziś będąca oddziałem MNW, otworzyła drzwi swojej wilanowskiej siedziby 4 czerwca 1968 roku, by na premierowej wystawie zaprezentować dorobek twórczy Wojciecha Zamecznika. A dwa lata wcześniej na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się pierwsze Międzynarodowe Biennale Plakatu. Jak przekonuje kurator Muzeum Plakatu, Mariusz Knorowski, był to najlepszy moment na otwarcie takiego muzeum. – Pomysł związania instytucji o charakterze muzealnym z całym zapleczem merytorycznym, z międzynarodowym, prestiżowym już w owym czasie konkursem wydawał się fantastycznym skojarzeniem. Świadomość, że mamy do czynienia z czymś, co stanowi świadectwo kultury wizualnej i wzbogaca naszą wiedzę o przeszłości, wydaje się być pomysłem trafionym w punkt – mówi Knorowski.

Istnienie Muzeum dawało gwarancję zachowania dosyć efemerycznych plakatów dla przyszłych pokoleń. A rozwiązania i strategie działania zastosowane w warszawskiej placówce kopiowały później kolejne muzea tego typu powstające na świecie.

W kolekcji plakatu polskiego znajduje się ponad 36 tysięcy tytułów, a plakatu obcego – ponad 25 tysięcy. Przy okazji obchodów swojego pięćdziesięciolecia Muzeum sięgnęło do swoich zbiorów i zorganizowało wystawę plakatów, które powstawały w okolicach roku 1968, przełomowego nie tylko dla Muzeum Plakatu. – Czas, o którym mówimy, czyli 1968 rok, to w zasadzie jest jeden z najbardziej ciekawych, zwrotnych punktów w historii współczesnej czy drugiej połowy XX wieku, kiedy wiele zjawisk i procesów ujawniło się z niebywałą wprost energią (…). Myślę tutaj o pewnych manifestacjach kultury masowej. Dzisiaj nazywamy to popkulturą, ale to jest czas, kiedy ten fenomen się tworzył, kiedy kończy się ta tak zwana epoka Gutenberga, czyli epoka druku, a zaczyna się epoka mediów – opowiada kurator Muzeum Plakatu. Wystawa „+-1968” prezentuje najbardziej charakterystyczne style i tendencje tego okresu w Polsce i na świecie. Tematyka 170 wybranych plakatów dotyczy między innymi ruchów pacyfistycznych i antywojennych, awangardy w sztukach plastycznych, nowych zjawisk w kinie, teatrze i muzyce, kultury alternatywnej i masowej oraz nowej estetyki w sztukach wizualnych.

Wystawę „+-1968” można oglądać w Muzeum Plakatu w Wilanowie do 16 września. A my zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy z kuratorem placówki, Mariuszem Knorowskim.

Rok 1968 w Muzeum Plakatu – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej